Weggooien? Mooi niet!

12:05 Senna 5 Comments




Gooi jij ook weleens spullen weg, omdat ze het niet meer doen en jij niet weet hoe je het kan maken en reparatie te duur is? Dit is zonde en ook onnodig. Een nieuw fenoneem doet zich voor in Nederland: Het Repair Café. 

Zoals de naam eigenlijk al zegt, kun je in het Repair Café dingen laten repareren. Vrijwilligers gaan aan de slag met door jou meegenomen kapotte spullen. Je krijgt wat te drinken aangeboden, leert ervan en vaak worden je spullen weer heel! Natuurlijk kan niet alles gerepareerd worden, maar ik verbaasde mij erover wat ze allemaal wèl kunnen repareren.  
*Bron foto
Wij hebben thuis ook heel veel kapotte spullen. Een koffiezetapparaat, een printer, en magnetron... Tot voor kort ook een flitser. Die is van mijn ouders en lag al lang ongebruikt in een doos. Ik mocht hem lenen, maar hij bleek kapot te zijn. De baterijen hadden er al die tijd ingezeten en dat betekende het einde van deze mooie flitser. Of toch niet? Voor een reparatie bij een fotografiezaak zou ik veel geld kwijt zijn, en ook als het niet gerepareerd zou worden moest je redelijk veel betalen. Daarom ben ik met mijn flitser naar het Repair Café Zutphen gegaan.
 De eerste vrijwilliger die ik sprak had, net als de fotografiezaak, niet veel hoop dat de flitser gerepareerd zou kunnen worden. Toch verwees hij mij door naar een andere vrijwilliger die er meer verstand van zou hebben. De flitser werd helemaal uit elkaar geschroefd, waarbij ik de binnenkant eens goed kon bekijken. Het zag er erg ingewikkeld en indrukwekkend uit. Om de flitser eventueel te kunnen repareren moest er een nieuw onderdeeltje gemaakt worden (ik ben alweer vergeten hoe het heet). Er waren niet de juiste materialen aanwezig, maar de meneer die mij hielp wilde wel kijken of hij thuis in zijn eigen werkplaats wel wat had. 


Na een paar dagen had hij de flitser gerepareerd en kon ik het komen ophalen. Het was nog niet zeker of hij het deed, want daarvoor moesten er de juiste batterijen in. Thuis heb ik dit dus uitgeprobeerd en: hij doet het weer! Ik ben super blij! En ook verbaasd omdat ik zelf eigenlijk ook niet heel veel hoop had. Natuurlijk heb ik als dank wat geld gegeven om de oragnisatie te steunen. Hoe meer er gerepareerd kan worden, hoe minder we hoeven weg te gooien, hoe beter voor het milieu.
Ik vind het nog erg ingewikkeld hoe de flitser werkt en wat ik er allemaal mee kan. Gelukkig heb ik over een week vakantie en kan ik het allemaal gaan uitzoeken en uitproberen.
Er zijn erg veel Repair Cafés in Nederland. Als je een kapot meubel, elektrisch apparaat, kledingstuk, fiets of speelgoed hebt is het dus zeker de moeite waard om ermee langs een Repair Café te gaan. Ik ga dus ook maar eens vragen of ze iets kunnen met een koffiezetapparaat, printer of magnetron.
En nog een extra tip: Laat nooit batterijen in een apparaat zitten als je deze een langere tijd niet gebruikt!
Bedankt voor de reacties op mijn vorige bericht!
Groetjes Senna


5 opmerkingen:

  1. Heel goede tip, Senna.
    Ik wens je een fijne vakantie met veel (flits-)fotoplezier.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist helemaal niet dat die plekken bestonden... Superhandig!! Ik ga zeker kijken of er ook eentje bij mij in de buurt is... Bij mij is mijn wekker kapot, mijn radio & de tv... Mmm... kijken of ze die ook kunnen maken!
    Nog heel veel plezier met die flitser! :)
    -xxx-

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen! Hier kun je zien waar er allemaal Repair Cafés zijn: http://repaircafe.nl/bezoeken/

      Verwijderen
  3. Wat een leuk blog, Senna. Ik heb er nog nooit van gehoord. Ga toch eens bij mij in de buurt zoeken. Goed initiatief. Nou ben ik niet zo weggooierig, maar er wordt inderdaad veel te veel weggegooid. Moet je eens bij een Kringloopwinkel gaan kijken. Hele huizen kun je er mee inrichten en (als je een beetje goed zoekt en een beetje handig bent) nog leuk ook. Veel plezier met de flitser en fijne vakantie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat handig zeg! Ik ga ze zeker eens bezoeken als ik iets heb wat kapot is!

    BeantwoordenVerwijderen