Londen in drie dagen

11:38 Senna 9 Comments


Drie dagen naar Londen! Ik wilde graag mijn zus bezoeken die voor een half jaar in Engeland studeert. Dat was natuurlijk een hele goede reden om een keer naar Londen te gaan. Het was voor mij de eerste keer naar Engeland. Ook de eerste keer dat ik alleen op reis ging naar het buitenland. Ik nam de nachtbus, maar sliep erg weinig. Toch had ik nog redelijk veel energie over om Londen te ontdekken. 

En voordat jullie nu allemaal mooie foto's van de leukste plekken verwachten: ik nam mijn camera niet mee. En dat is voor mij best bijzonder! Ik had graag mooie plaatsjes geschoten in Londen, maar ik twijfelde. Ik zou namelijk extra gewicht meesjouwen en veel bezig zijn met fotograferen in plaats van ter plekke genieten. Na wat getwijfel besloot ik dus om de camera thuis te laten.
Even had ik spijt. Toen ik schattige eekhoorntjes in het park zag (dieren die ik heel graag zou fotograferen), de indrukwekkende gebouwen en schattige straatjes. Maar gelukkig kan ik met mijn mobiel ook redelijke foto's maken. Zeker leuk als herinnering! 

buckingham palaceMijn avontuur in Londen

Eerst verdwaalde ik. Het station waar ik een kaart voor het openbaar vervoer kocht had ik, min of meer per toeval, heel snel gevonden. Maar daarna nam ik de verkeerde uitgang en liep ik compleet de verkeerde kant op. Het was een saai deel van de stad, dus mijn eerste indruk was niet meteen heel hoog. Gelukkig waren de Londenaren (of andere toeristen) erg behulpzaam en kwam ik uiteindelijk toch nog op de plek aan waar ik met mijn zus had afgesproken. 
Het was schitterend weer! Echt een lentedag. We hebben de eerste dag verschillende parken bezocht. Er stonden allemaal kleurrijke bloemen en er renden schattige eekhoorntjes (waarvan ik nu dus alleen een onscherpe foto heb).

 



De rode bussen en typische taxies rijden er dus echt! Hoewel ik er nooit zo over nagedacht had, verwachtte ik toch dat die meer waren voor films en toeristen. Maar nee, ze worden gewoon dagelijks gebruikt. Zelf zijn we ook een aantal keer met de bus geweest. Erg leuk om boven voorin te zitten met uitzicht over de stad en de mensenmassa. 

De Londen Eye en Big Ben konden niet ontbreken bij ons bezoek. Maar misschien vond ik de gezellige wijkjes net iets buiten het centrum nog wel leuker. In Camden is een hele leuke (en drukke!) markt. Als je er komt moet je eens letter op de 'uithangborden'

Wonderland in Camden. (Zie de grote schoen als 'uithangbord' bij het winkeltje rechts.)

Mijn tips voor Londen

Na één keer deze grote stad te hebben gezien, ben ik nog helemaal geen expert. Er zijn nog zat dingen die ik niet gezien heb (reden om een keer terug te komen!). Maar mocht je naar Londen gaan, dan heb ik nog een paar tips:

Big Ben- Als je in Londen bent, dan bezoek je natuurlijk de bekende gebouwen en atracties zoals Londen Eye, Big Ben en de Tower Bridge!
Deze iconische gebouwen zijn zeker leuk om eens te bezoeken. Een ritje in de Londen Eye of naar binnen bij de Big Ben is aardig prijzig, maar alleen al het feit dat je deze iconische gebouwen gezien hebt is een goede start.


- Koop een Oystercard
   Dit is een soort OV-chipkaart waarmee je heel makkelijk kunt reizen. Je koopt er een op een station en zet er geld op. Lever je de kaart weer in dan krijg je de borg én het resterende bedrag (tot 10 pond) terug!
Wij hebben in drie dagen 10 pond p.p. besteed en daarmee aardig wat gereisd per bus en per metro.
De bus kost 1,50 per rit en de metro rond de 2 pond voor een gemiddeld ritje.

- Bezoek leuke wijkjes.
Wij zijn bijvoorbeeld naar Camden geweest. Hier was een hele grote en gezellige markt. Voor mij was dit nog leuker dan de echte bekende 'highlights' van Londen. Er is een groot autovrij gedeelte met heel veel kraampjes en grappige winkeltjes.

Camden

Camden

-Musea zijn gratis, en druk
In Londen zijn veel gratis musea! Wij zijn naar het National History Museum geweest. Het regende, dus dit leek ons een geschikt moment voor een museum. Helaas moesten we drie kwartier buiten in de rij staan. Eenmaal binnen was het ongelofelijk druk. We werden haast als een kudde schapen in bepaalde richtingen gestuurd. We zijn in het deel geweest waar veel opgezette dieren en skeletten stonden. Best indrukwekkend, maar door de drukte wilde we al snel weer weg. Dus een tip: ga niet op een regenachtige (Paas)zondag.

Ga rondstruinen
Met de bus of metro kom je snel op de plekken waar je naar toe wilt. En je bespaardt je voeten. (Wij hebben zo veel gelopen dat ik geen stap meer kon verzetten).
Toch beleef je Londen op een hele andere manier als je te voet gaat. Je kunt van te voren een leuke route bepalen, maar als je gewoon rondstruint kun je op hele leuke plekken terecht komen.

Terwijl we eigenlijk naar een winkelcentrum wilden (wat gesloten was ivm Pasen) kwamen we terecht in allerlei leuke straatjes. Per toeval ontdekten we leuke winkeltjes en pleintjes. Een hele leuke manier om Londen te ontdekken! Wij kwamen bijvoorbeeld terecht in Carnaby. Een paar hele leuke straten waar wij nog nooit van gehoord hadden (later bleek dat het best bekend is).

CarnabyCarnaby


- Look Right! 
Omdat in Engeland het verkeer aan de linkerkant van de weg rijdt, moet je extra uitkijken met oversteken. De stoplichten voor voetgangers staan (in mijn beleving elk geval) veel te lang op rood wat er voor zorgt dat mensen ongeduldig worden en gewoon oversteken. Sowiso zijn de stoplichten niet altijd even duidelijk. Ze staan vaak op andere plekken of zijn ze onduidelijk. Wat ik ook mistte is het tikkende geluid dat stoplichten in Nederland maken, waardoor je het meteen hoort wanneer het groen is. Blijkbaar ben ik daar zo aan gewent, dat ik het vaak niet eens door had als het groen was.
Gelukkig staan in Londen bij (bijna) alle kruispunten 'Look Right' of 'Look left'. Je hoeft dus niet eens na te denken over waar het verkeer vandaan komt.

Nog eens terug!?

Het waren drie hele leuke dagen en ik zou Londen best nog eens willen bezoeken. Niet zo zeer voor de trekpleisters die ik nu al gezien heb, maar wel voor de mooie parken en leuke wijkjes. Er is vast nog heel veel te ontdekken. Wat mij wel tegenviel is dat er, zo ver ik gezien heb, weinig autovrije straten zijn. Ook vond ik de drukte soms wat te veel. Ik zou wel wat meer lokale cafeetjes of een Engelse Pub willen bezoeken (we zijn niet echt iets tegen gekomen en maakten het 's avonds niet al te laat). Of 's avonds langs de Theems lopen, filmopnamelocaties van o.a. Sherlock bezoeken of op zoek gaan naar de TARDIS (Dr. who). 






Echte toerist -->

Ben jij wel eens in Londen geweest? 

Bedankt voor de reacties op mijn vorige artikel,
Liefs Senna


9 opmerkingen:

  1. Look right!! Hihi dat vergat ik de hele tijd in Londen :) Leuke foto's!! Ziet eruit als een geslaagd tripje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Senna,
    Leuke foto's van je tripje Londen.
    Je hebt groot gelijk dat je je camera thuis hebt gelaten, want dan beleef je het toch anders. Wel leuk dat je toch nog een paar indrukken hier laat zien.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goeie tips! Ik ga misschien dit jaar nog naar Londen, dus ga ik zeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Top Senna,
    Been there!!!
    En volgende keer toch je camera mee voor al die schattige eekhoorntjes ? ;-))
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. toch een leuke impressie van Londen, is al heel lang geleden dat ik er was, haha, ik heb ook nog een foto van mijzelf in zo'n rode telefooncel.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Londen is zo'n heerlijke stad he! Vooral die eekhoorns zijn zo leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je naar londen bent geweest! Je hebt het leuk gehad zo te zien en te lezen. Ik ben er nog nooit geweest maar wil wel een keertje gaan :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wil nog steeds een keertje naar Londen. Lijkt me zo'n mooie en levendige stad.

    BeantwoordenVerwijderen